ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ |
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator | |||||||||
Τετάρτη, 02 Μάρτιος 2022 11:31 | |||||||||
ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Παρατηρείτε το φαινόμενο να περνούν τα παιδιά σας πολλές ώρες ημερησίως συνδεδεμένα στα κινητά τους τηλέφωνα και να μειώνεται το ενδιαφέρον τους για άλλες δραστηριότητες; Αν ΝΑΙ, διαβάστε τα παρακάτω: Αρκετοί γονείς διαμαρτύρονται ότι τα παιδιά τους καταναλώνουν αρκετό χρόνο μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή και απομακρύνονται απ’ την οικογένεια, παραμελούν κοινωνικές δραστηριότητες και σχολικές υποχρεώσεις. Τρεις μάλιστα θεωρούνται οι κυριότεροι τομείς, στους οποίους τα παιδιά σημειώνουν σημαντική πτώση:
(Πολεμικού Άννα, 2019-20)
ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΘΙΣΜΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ v Μειωμένες ώρες ύπνου, προκειμένου να ασχοληθεί με το διαδίκτυο. v Ψεύδεται σχετικά με τις ώρες (χρόνο) που περνά στο διαδίκτυο. v Θυμώνει, εκνευρίζεται, όταν δεν του επιτρέπουν την πρόσβαση στο διαδίκτυο. v Προτιμά να περνά χρόνο στο διαδίκτυο, παρά να μελετά, να αθλείται ή να μετέχει σε άλλες κοινωνικές δραστηριότητες (π.χ. παρέες με συνομηλίκους). v Αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην επαφή του με άτομα που γνώρισε μέσω διαδικτύου, παραμελώντας τους παλιούς του φίλους ή και την οικογένειά του. v Εκφράζει αισθήματα δυσφορίας, άγχους, γίνεται ευερέθιστο, αν διακοπεί η πρόσβασή του στο διαδίκτυο. v Έχει μειωθεί το ενδιαφέρον του για δραστηριότητες που απολάμβανε στο παρελθόν. Η Young (1998) παραθέτει 8 κριτήρια διάγνωσης για τον εθισμό στο διαδίκτυο. Η θετική απάντηση σε 5 από αυτά καθιστά έγκυρη τη διάγνωση του εθισμού στο διαδίκτυο.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ü Λογικοί – εφαρμόσιμοι κανόνες : α) να θέσουν κανόνες και όρια β) να εξασφαλίσουν την τήρησή τους. Στόχος είναι η ψυχική υγεία των παιδιών και όχι η τιμωρία τους. ü Κοινή στάση αντιμετώπισης : Σοβαρή και σταθερή αντιμετώπιση του θέματος και απ’ τους δύο γονείς, έτσι ώστε να μην υπάρχει χάσμα ανάμεσά τους, που θα ευνοεί την μη τήρηση των προσυμφωνημένων κανόνων και ορίων. ü Ασφαλής πλοήγηση : π.χ. ενσωμάτωση φίλτρων για πρόσβαση σε ιστοσελίδες με ασφαλές περιεχόμενο. ü Όρια χρόνου : Να τίθεται συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τη σύνδεση στο διαδίκτυο. Αυτό βέβαια δεν είναι εύκολο. Γι’ αυτό υπάρχει ειδικό λογισμικό στην αγορά που καταγράφει τη χρήση του διαδικτύου. ü Όρια τοποθεσίας : Να μην επιτρέπεται η χρήση συσκευών που συνδέονται με διαδίκτυο σε χώρους, όπως π.χ. υπνοδωμάτιο, κουζίνα κ.λ.π. ü Διαλείμματα : Οι γονείς να παροτρύνουν τα παιδιά να κάνουν διαλείμματα, για να «επανέρχονται» στην πραγματικότητα. ü Ενίσχυση αυτοπεποίθησης : Τα παιδιά ζητούν επιβεβαίωση μέσα απ’ τις δραστηριότητές τους. Συστήνεται οι γονείς να παρακινούν τα παιδιά τους να βρουν άλλες δραστηριότητες π.χ. αθλητισμό, μουσική, παιχνίδια εξάσκησης του μυαλού (π.χ. σκάκι), ανάλογα με τις προτιμήσεις τους. Έτσι θα τους προσφερθούν νέες δυνατότητες για την τόνωση της αυτοπεποίθησής τους. ü Αλλαγή πηγής ευχαρίστησης : Οργάνωση οικογενειακών δραστηριοτήτων που δεν εμπεριέχουν υπολογιστή-διαδίκτυο. Δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να διασκεδάσουν, να γελάσουν και να περάσουν ποιοτικό χρόνο με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. ü Σύνδεση με καλές σχολικές επιδόσεις : Είναι πιθανό ένα παιδί να στρέφεται στα διαδικτυακά παιχνίδια ( π.χ. σ’ αυτά που έχει υψηλές επιδόσεις ), για να τονωθεί η αυτοπεποίθησή του, λόγω χαμηλών σχολικών επιδόσεων. Γι’ αυτό η υγιής χρήση του διαδικτύου θα πρέπει να κατανοηθεί απ’ τα παιδιά ως προνόμιο και να συνδεθεί με τις καλές σχολικές επιδόσεις (π.χ. να επιτραπεί η χρήση του μετά το διάβασμα).
Βαλιάνου Αναστασία
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πολεμικού, Α. (2019-20). «Σχολική Ψυχολογία» : «Συμβουλευτική διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα» : Συνεδρία : 3η : «Εθισμός στο Διαδίκτυο - Παρέμβαση ». Πανεπιστήμιο Αιγαίου – Προγράμματα δια βίου μάθησης. Young, K. (1998). Caught in the net: How to recognize the signs of internet addiction and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons.
Χρήσιμος Διαδικτυακός Τόπος Safer Net for Kids: https://saferinternet4kids.gr Ελληνικός ιστότοπος ο οποίος περιέχει τα γραμμή βοήθειας, υλικό ενημέρωσης, δυνατότητα για καταγγελίες παράνομου διαδικτυακού περιεχομένου και άλλες πολλές υπηρεσίες που αφορούν στη χρήση του διαδικτύου από παιδιά.
|